מהו טיפול פיזיותרפי ברצפת אגן?

טיפול פיזיותרפי ברצפת אגן עוסק בקבוצת שרירי רצפת האגן אשר אחראים על מספר רב של תפקודים גופניים. שרירים אלה תומכים באברי האגן, מסייעים בשליטה על סוגרי השתן והצואה, תורמים להנאה מינית ולאורגזמה, ועוזרים בשמירה על יציבה נכונה ומניעת פגיעות בגב התחתון.

ניתן לפנות לטיפול פיזיותרפי ברצפת האגן לטיפול בדליפת שתן, קושי במתן שתן, עצירות, קושי בשליטה על צואה וגזים, כאבים באגן ובגב התחתון וכאבים בזמן מגע מיני.

נשים יכולות לפנות לטיפול רצפת האגן בפיזיותרפיה לצורך טיפול בווגיניסמוס (כאבים וקושי בקיום יחסי מין) או אנדומטריוזיס.

פיזיותרפיה לרצפת האגן מטפלת גם בבעיות רצפת אגן של גברים כמו: כאבים בשפיכה, שפיכה מוקדמת, קושי במתן שתן (במצבי ערמונית מוגדלת), דליפת שתן, עצירות, קושי בשליטה על צואה וגזים, כאבים בגב התחתון ובאגן.

נשים וגברים העוסקים בריצה, רכיבה על אופניים ובעצם בכל פעילות ספורטיבית אחרת, הסובלים מכאבים באזור האגן והגב התחתון יכולים להיעזר בפיזיותרפיה לרצפת האגן לאבחון מקור הכאבים, לטיפול בו ולחזור לפעילות שגרתית מלאה בלי מגבלות.

טכניקות טיפול פיזיותרפי ברצפת האגן

טיפול ידני

הפיזיותרפיסט יכול להשתמש בעיסוי או במתיחות כדי לסייע בשיפור היציבה, זרימת הדם ותנועתיות.

תרגול רצפת אגן

מטופלים לומדים איך לכווץ ולהרפות את שרירי רצפת האגן ביחס לשרירים אחרים. כמו כן לומדים איך נושמים נכון וטכניקות תזמון כדי ליישם את התרגילים בצורה אפקטיבית. תרגילים אלה יכולים למתוח שרירים מכווצים, לחזק שרירים חלשים ולשפר את הגמישות.

חינוך

מטופלים עשויים להזדקק ללימוד בנושא אנטומיה של רצפת האגן כדי להבין איך איברים שונים עובדים לבד או אחד עם השני.

ביופידבק

טכניקה שמאפשרת למטופל "לראות" איך שרירי רצפת האגן עובדים. הדבר נעשה על ידי שימוש בגשושית (Probe) האוספת את הנתונים מהנרתיק או מפי הטבעת ומציגה אותם על מסך מחשב.

גירוי חשמלי

שימוש בזרם טיפולי מסייע למטופלים ללמוד איך לשלוט על כיווץ השרירים שלהם.

מאמני נרתיק

גופים דמויי אצבע העשויים מפלסטיק או סיליקון רפואי מסייעים לנשים ללמוד להרפות את שרירי רצפת האגן כדי לאפשר חדירה קלה יותר. נשים שטופלו בשל ממאירות גניקולוגית עשויות למצוא אותם יעילים לשיקום הנרתיק והגמשתו אחרי הטיפולים.

מדוע אנחנו מבצעים בדיקה וטיפול פנימיים?

שרירי רצפת האגן שלנו עושים את עבודתם בשקט ומאפשרים לנו לתפקד ללא הפרעה.

לשרירי רצפת האגן מספר תפקידים:

• שליטה על סוגר השתן

• שליטה על סוגר הצואה

• הנאה מינית

• עבודה משותפת עם שרירי הליבה האחרים (שרירי הגב והבטן).

תפקידי שרירי הליבה שעובדים בצורה מאוזנת:

• הגנה על איברים פנימיים

• מניעת בעיות וכאבים בגב התחתון

• ייצוב עמוד השדרה באמצעות התמיכה השרירית

• שמירה על יציבה נכונה ושיווי משקל תקין

עלינו לתחזק את השרירים החשובים הללו, למרות שרבים מאיתנו לא יודעים ששרירים אלה קיימים.

אלה הם שרירים פנימיים ואנחנו לא יכולים לראות אותם כי הם חבויים בתוך האגן, אך הם שרירים רצוניים (כאלה שאנחנו מפעילים באופן רצוני) לכל דבר ועניין.

רבים שמעו על המונח "קגל". ד"ר קגל היה הראשון בשנות ה-40 של המאה הקודמת שלימד נשים איך להפעיל את שרירי רצפת האגן. הוא היה גינקולוג שזכה לכבוד בכך שתרגילים אלה נקראו על שמו בזכות תרומתו המשמעותית להבנת  שרירים אלה והכרתם.

ד"ר קגל לימד את כל המטופלות שלו לבצע את התרגילים הללו על ידי הכנסת אצבע לנרתיק כדי להעריך את חוזק השרירים שלהן ולקבל פידבק על יעילות ביצוע התרגילים.

בדיקה של רצפת האגן ללא בדיקה פנימית היא כמו בדיקת ברך אצל אורטופד מעל מכנסי ג'ינס. טיפול בכל חלק של הגוף ללא הסתכלות ומגע יד המאפשרים לראות ולחוש אילו שרירים מכווצים או חלשים או איך המפרקים זזים או מחליקים הוא לחלוטין לא מקובל.

באירופה ובישראל הבדיקה הפנימית הנה סטנדרטית בטיפולי רצפת האגן במשך עשרות בשנים. בדיקת רצפת האגן דרך הנרתיק או פי הטבעת אולי נתפסת כמוזרה, אך עם זאת, כאשר רצפת האגן נבדקת בצורה פנימית, מחקרים מוכיחים שהטיפולים המבוצעים על ידי פיזיותרפיסטים שהוסמכו לכך יעילים מאוד בפתרון והקלה על בעיות ברצפת האגן.

טיפולי פיזיותרפיה לבעיות רצפת האגן שהוזכרו הנם "הקו הראשון בטיפולים" לפני ניתוחים או התערבות רפואית אחרת.

פיזיותרפיסטים מטפלי רצפת אגן בישראל הנם מיומנים מאוד וקיבלו הכשרה מקצועית ברמה גבוהה.

כתוצאה מכך מורשים לטפל טיפול פיזיותרפי פנימי ברצפת האגן רק פיזיותרפיסטים מוסמכים בעלי רישיון משרד הבריאות, שקיבלו הכשרה מתאימה. אנו הפיזיותרפיסטים מטפלי רצפת האגן משוחחים על כך עם המטופלים ומסבירים הכל באופן מקצועי וקשוב לפני תחילת הטיפול או הבדיקה. בדיקה פנימית היא חלק בלתי נפרד מטיפול ברצפת אגן והיא "סטנדרט הזהב". אל תתפשרו על פחות מכך.

חוששים? נבוכים? דברו איתי.